The abyss, Mallorca

Joaquim Mir i Trinxet

Mir i Trinxet, Joaquim

Barcelona, 1873 - 1940

The abyss, Mallorca, c. 1901-1904.

© Colección Carmen Thyssen-Bornemisza

Signer lower right: ''mir''.
Titled on the reverse''L'abim. Mallorca''
Carmen Thyssen-Bornemisza Collection.

Oil on canvas

175 x 98 cm

CTB.2000.50

Artwork history

  • Estate of the artist, 1980

  • Sala Parés, Barcelona, 1980.

  • Private collection.

  • Sotheby’s  Auctions, London, June 22,  2000. lot 18.

  • Carmen Thyssen-Bornemisza Collection.

1922

Esposizione Internazionale d’Arte, Venecia, n. 1029.

1950

Exposición homenaje a Joaquim Mir, Barcelona, Galerías Syra; Vilanova i la Geltrú (Barcelona), Foment Vilanoví.

1972

Joaquim Mir (1873-1940). Exposición antológica, Barcelona, Museo de Arte Moderno, n. 44, p. 42.

2000 - 2001

La Révolte de la couleur. De l'impressionnisme aux Avant-gardes. Chefs-d'oeuvre de la Collection Carmen Thyssen-Bornemisza, Brussels, Musée d'Ixelles, n. 18, pp. 62-64.

2001

Landschaften von Brueghel bis Kandinsky. Die Ausstellung zu Ehren des Sammlers Hans Heinrich Baron Thyssen-Bornemisza, Bonn, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, n. 65, p. 168, lám. p. 169.

2002

Il trionfo del colore. Collezione Carmen Thyssen-Bornemisza. Monet, Van Gogh, Gauguin, Toulouse-Lautrec, Matisse, Kandinsky, Roma, Palazzo Ruspoli, pp. 136-138.

2003

De Fortuny a Tàpies. Aspectes de la pintura catalana moderna dins la Col.lecció Carmen Thyssen-Bornemisza, Barcelona, Museu Nacional d'Art de Catalunya, p. 46, lám. p. 47.

2003

El paisatge en la pintura catalana del canvi de segle (1870-1935). Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza, Manresa (Barcelona), Sala d'Exposicions del Centre Cultural el Casino, n. 13, pp. 46-48, lám. p. 47, detalle p. 49.

2004

Pintura catalá do Naturalismo ao Noucentisme. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Santiago de Compostela, Fundación Caixa Galicia, n. 21, p. 80.

2004

Pintura catalana del Naturalismo al Noucentisme. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza, n. 51, p. 146, lám.

2004 - 2005

Joaquím Mir. 1873-1940, Madrid, Fundación Cultural Mapfre Vida, n. 15, p. 87, 174-175.

2005 - 2006

Prelude to Spanish Modernism. Fortuny to Picasso, Alburquerque (NM), The Albuquerque Museum; Dallas (TX), Meadows Museum, n. 67, p. 276, lám. p. 277.

2010

De Gaudí a Picasso, Valencia, Institut Valencià d'Art Modern, p. 142, lám.

2011

La tradición moderna en la Colección Carmen Thyssen. Monet, Picasso, Matisse, Miró, Málaga, Museo Carmen Thyssen Málaga, p. 84, lám. p. 85.

2012 - 2013

Dreams of Nature: Simbolism from Van Gogh to Kandinsky, Ámsterdam, Van Gogh Museum; Edimburgo, Scottish National Gallery; Helsinki, Ateneum Art Museum, Finnish National Gallery, n. 98, p. 136, lám.

2013 - 2014

Japonismo, Barcelona, CaixaForum; Madrid, CaixaForum, n. 155, p. 233, lám.

2014

L'ideal en el paisatge. De Meifrèn a Matisse i Gontxarova. Col·lecció Carmen Thyssen, Sant Feliu de Guíxols, Espai Carmen Thyssen, p. 74, lám. p. 75.

2015

La rosa di fuoco. La Barcelona di Picaso e Gaudí, Ferrara, Palazzo dei Diamanti, n. 87, p. 93, lám.

2017 - 2018

Escenarios. De Monet a Estes. De Trouville a Nueva York. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza. Museu Carmen Thyssen Andorra, 2017, p. 38-39.

2018

Mediterráneo. Una Arcadia reinventada. De Signac a Picasso. Museo Carmen Thyssen Málaga. Cat. 42, p. 106-107.

2019 - 2020

Impressionism and Spanish Art. Museum of Russian Impressionism & Aurea Cultura i Art. Moscú. Cat. 41. p. 152-153.

  • -Jardí, E.: J. Mir. Barcelona, Polígrafa, 1975. Biblioteca de Arte Hispánico, p. 54, lám.

  • -Fontbona, F.: Mir. Barcelona, Nou Art Thor, 1983. Gent nostra; 26, p. 7, lám.

  • -Jardí, E.: Joaquim Mir. 2a ed. Barcelona, Polígrafa, 1989, p. 60, lám.

  • -La Révolte de la couleur. De l’Impressionnisme aux Avant-gardes. Chefs-d’oeuvre de la Collection Carmen Thyssen-Bornemisza. Llorens Serra, Tomàs (ed.). [Exhib. Cat.]. Bruselas. Musée d’Ixelles, 2000, pp. 62-64, lám. [Sheet by Francesc Fontbona].

  • -Il trionfo del colore. Collezione Carmen Thyssen-Bornemisza. Monet, Van Gogh, Gauguin, Toulouse-Lautrec, Matisse, Kandinsky, Roma, Palazzo Ruspoli, 2002, pp. 136-138. [Exhib. Cat.]

  • -Fontbona, F. (ed.): El Modernisme III. Pintura i dibuix. Barcelona, Edicions L’isard, 2002, p. 213, lám.

  • De Fortuny a Tàpies. Aspectes de la pintura catalana moderna dins la Col.lecció Carmen Thyssen-Bornemisza, Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2003, p. 46, lám. p. 47. [Exhib. Cat.]

  • -El paisatge en la pintura catalana del canvi de segle (1870-1935). Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza, Manresa (Barcelona), Sala d’Exposicions del Centre Cultural el Casino, 2003, n. 13, pp. 46-48, lám. p. 47, detail p. 49. [Exhib. Cat.]

  • Joaquim Mir. 1873-1940. Francesc Miralles (ed.) [Exhib. Cat.]. Madrid, Fundación Cultural Mapfre Vida, 2004, pp. 87, 174-175, lám. [Sheet by Francesc Miralles].

  • Pintura catalá do Naturalismo ao Noucentisme. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Santiago de Compostela, Fundación Caixa Galicia, 2004, n. 21, p. 80. Pintura catalana del Naturalismo al Noucentisme. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza, 2004, n. 51, p. 146, lám. [Exhib. Cat.]

  • -Thomson, Richard: “Joaquím Mir: terreno eterno y sensibilidad modernista”. Joaquim Mir. 1873-1940. Francesc Miralles (ed.) [Exhib. Cat.]. Madrid, Fundación Cultural Mapfre Vida, 2004, p. 39, lám.

  • -Prelude to Spanish Modernism. Fortuny to Picasso. Mark Roglan (ed.) [Exhib. Cat.]. Albuquerque, The Albuquerque Museum, 2005, p. 276, lám. p. 277 [Sheet by Isabel Coll].

  • -La tradición moderna en la Colección Carmen Thyssen. Monet, Picasso, Matisse, Miró, Málaga, Museo Carmen Thyssen Málaga, 2011,  p. 84, lám. p. 85. [Exhib. Cat.]

  • Dreams of Nature: Symbolism from Van Gogh to Kandinsky. Rapetti, Rodolphe [et al.]. [Exhib. Cat.]. Edimbourg, National Galleries of Scotland; Amsterdam, Van Gogh Museum; Helsinki, Ateneum Art Museum, Finnish National Gallery; Brussels, Mercatorfonds, 2012.

  • -Thomson, Richard: “The cosomos and the Rhythms of Nature”. Amsterdam/Edimbourg/Helsinki 2012, pp. 126-149.

  • -Japonismo. La fascinación del arte japonés. CaixaForum Barcelona, 2013,  Cat. 155, p. 137. [Exhib. Cat.]

  • -L’ideal en el paisatge. De Meifrèn a Matisse i Gontxarova. Col·lecció Carmen Thyssen, Sant Feliu de Guíxols, Espai Carmen Thyssen, 2014, p. 74, lám. p. 75. [Exhib. Cat.]

  • La rosa di fuoco. La Barcelona di Picaso e Gaudí, Ferrara, Palazzo dei Diamanti, 2015, n. 87, p. 93, lám. [Exhib. Cat.]

  • -Escenarios. De Monet a Estes. De Trouville a Nueva York. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza. Museu Carmen Thyssen Andorra, 2017,  p. 38-39. [Exhib. Cat.] [Sheet by Francesc Fontbona]

  • -Mediterráneo. Una Arcadia reinventada. De Signac a Picasso. Museo Carmen Thyssen Málaga, [Exhib. Cat.], 2018. Cat. 42, p. 106-107.

  • -Impressionism and Spanish Art. Museum of Russian Impressionism &  Aurea Cultura i Art. Moscú. [Exhib. Cat. Museum of Russian Impressionism, curator: Francesc Fontbona], Moscú, 2019,  Cat.  41, p. 152-153.

Expert report