Interior at outdoors, 1892

Ramón Casas i Carbó

Casas i Carbó, Ramón

Barcelona, 1866 - Barcelona, 1932

Interior at outdoors, 1892

© Colección Carmen Thyssen-Bornemisza

Signed lower right:''R. Casas 92''.
Inscribed lower right, invetory number: "42560".
Inscribed on stretcher: "975".
Label on back, on stretcher: "Pertenece a la galería de los Sres. de Nieto"
Carmen Thyssen-Bornemisza Collection

Oil on canvas

161 x 121 cm

CTB.1997.39

Artwork history

  • Mr. Nieto, Barcelona.

  • Arturo Rocamora, Barcelona.

  • Marquis of Villamizar, Barcelona, 1958.

  • Carmen Thyssen-Bornemisza Collection.

1892

Exposición Internacional de Bellas Artes, Madrid, n. 215.

1893

Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts, París, Champ de Mars, n. 659, (listed as "Après Midi").

1893

Tercera Exposició Rusiñol, Casas, Clarasó, Barcelona, Sala Parés.

1900

Segona Exposició de Ramon Casas, organitzada per Pèl & Ploma, Barcelona, Sala Parés.

1930

Homenatge a Ramon Casas. Reial Cercle Artístic, Barcelona, Palau de Belles Arts.

1941

Exposición homenaje al insigne pintor Ramon Casas, Barcelona, Galería Verdaguer.

1954

Els Quatre Gats y su época, Barcelona, Sala Parés.

1958

Exposición colectiva, Barcelona, Sala Parés.

1958

Ramon Casas, Barcelona, Palau de la Virreina, n. 82.

1982 - 1983

Ramon Casas, Barcelona, Palau de la Virreina, n. 24.

1985 - 1986

Homage to Barcelona. The City and Its Art 1888-1936, London, Hayward Gallery, n. 19.

1987

Homenatge a Barcelona. La ciutat i les seves arts, Barcelona, Palau de la Virreina, n. 18.

1990 - 1991

El Modernisme, Barcelona, Museu d'Art Modern, n. 81.

1993

1893. L’Europe des peintres, París, Musée d'Orsay, n. 17.

1998

La pintura española del cambio de siglo en la Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Zaragoza, Palacio de Sástago, n. 7, p. 50.

1998 - 1999

Masterworks from the Carmen Thyssen-Bornemisza Collection, Tokio, Tokyo Metropolitan Art Museum; Takaoka, Takaoka Art Museum; Nagoya, Matsuzaka Art Museum; Sendai, Miyagi Museum of Art, n. 43, p. 104.

1999 - 2000

Del impresionismo a la vanguardia en la Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Barcelona, Centre Cultural Caixa Catalunya, p. 30.

2000

El modernismo catalán. Un entusiasmo, Madrid, Sala de Exposiciones de la Fundación Santander Central Hispano, pp. 146-147.

2001

Ramon Casas. El pintor del modernismo, Barcelona, Museu Nacional d'Art de Catalunya; Madrid, Fundación Cultural Mapfre Vida, n. 29, p. 116

2002

Il trionfo del colore. Collezione Carmen Thyssen-Bornemisza. Monet, Van Gogh, Gauguin, Toulouse-Lautrec, Matisse, Kandinsky, Roma, Palazzo Ruspoli, pp. 130-132.

2002 - 2003

Ternura y melodrama. Pintura de escenas familiares en la época de Sorolla, Valencia, Museo del Siglo XIX, n. 7, p. 158.

2003

De Fortuny a Tàpies. Aspectes de la pintura catalana moderna dins la Col.lecció Carmen Thyssen-Bornemisza, Barcelona, Museu Nacional d'Art de Catalunya, p. 32, lám. p. 33.

2004

Pintura catalá do Naturalismo ao Noucentisme. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Santiago de Compostela, Fundación Caixa Galicia, n. 11, p. 58.

2004

Pintura catalana del Naturalismo al Noucentisme. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza, n. 41, p. 126, lám.

2005 - 2006

Prelude to Spanish Modernism. Fortuny to Picasso, Alburquerque (NM), The Albuquerque Museum; Dallas (TX), Meadows Museum, n. 64, p. 268, lám. p. 269.

2006 - 2007

Barcelona and Modernity: Picasso, Gaudí, Miró, Dalí, Cleveland, Cleveland Museum of Art; Nueva York, The Metropolitan Museum of Art, n. 4:1, p. 485, lám. p. 116.

2010

De Gaudí a Picasso, Valencia, Institut Valencià d'Art Modern, p. 38, lám. p. 39.

2011

La tradición moderna en la Colección Carmen Thyssen. Monet, Picasso, Matisse, Miró, Málaga, Museo Carmen Thyssen Málaga, p. 68, lám. p. 69.

2012

Paisatges de llum, paisatges de somni. De Gauguin a Delvaux. Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza, Sant Feliu de Guíxols, Espai Carmen Thyssen, p. 88, lám. p. 89.

2014 - 2015

Casas-Rusiñol. Dos visiones moderninstas, Málaga, Museo Carmen Thyssen Málaga, n. 23, p. 112, lám. p. 113, det. p. 62.

2015

La rosa di fuoco. La Barcelona di Picaso e Gaudí, Ferrara, Palazzo dei Diamanti, n. 44, p. 68, lám.

2016 - 2017

Ramón Casas. La modernidad anhelada. Museu de Maricel, Sitges, CaixaForum Madrid, CaixaForum Palma, p. 189.

2017 - 2018

Escenarios. De Monet a Estes. De Trouville a Nueva York. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza. Museu Carmen Thyssen Andorra, p. 36-37.

2019 - 2020

Impressionism and Spanish Art. Museum of Russian Impressionism & Aurea Cultura i Art. Moscú. Cat. 12. p. 94-95.

  • -Balart, F.: ”Exposición de Bellas Artes. VI”. El Imparcial. Madrid, December 6, 1892, n. 9180.

  • -Bassegoda, B.: ”Saló Parés”. La Renaixença. Barcelona, February 16, 1893 , p. 2102.

  • -Cabot y Rovira, J.: ”Notas artísticas. Exposició Russinyol, Casas y Clarassó”. La Veu de Catalunya. Barcelona, III, n. 8, February 19, 1893, p. 93.

  • -Casellas, Raimon: ”Bellas Artes. Exposición Rusiñol, Casas y Clarassó”. La Vanguardia, Barcelona, XIII, n. 3512, February 16, 1893, p. 1.

  • -Enault, L.: Paris-Salon 1893. París, 1893, lám. pp. 67-68.

  • -”Nuestros grabados. Salón Parés (Barcelona), Exposición Casas-Rusiñol”. La Ilustración Artística. Barcelona, XII, n. 595, May 22, 1893, p. 338, lám. p. 333.

  • -”Nuestros grabados”. La Ilustración ibérica. Barcelona, XI, n. 541, May 13, 1893, p. 294.

  • -R.: ”Exposició Russinyol-Casas-Clarassó”. La Esquella de la Torratxa. XV, n. 736, February 17, 1893, p. 104.

  • – ”Salón Parés”. La Publicidad. Barcelona, XVI, n. 4932, February 16, 1893, p. 2.

  • – ”Cataleg de l’exposició dels originals que serveixen pera I.lustració del Pell & Ploma, dibuixats per R. Casas d’una serie cronologica de quadres a l’oli i d’altres obres del mateix autor”.  Pel & Ploma. Barcelona, May 26, 1900, n. 50-52, n. 34, p. 4.

  • -Catalunya artística: Setmanari il·lustrat de literatura, arts y teatros (1900-1903). Revista ilustrada d’arts, lletras y ciencias (1904-1905). Barcelona, 1900-1905, n. 53. (June 13, 1901), lám. p. 307.

  • -Jordà, J. M.: Ramon Casas, pintor. Barcelona, Llibreria Catalonia, 1931, lám. p. 21.

  • -Ràfols, J. F.: Ramón Casas, pintor. Barcelona, Omega, 1949 , lám. 20.

  • -Els Quatre Gats y su época. [Exhib. Cat.]. Barcelona, Sala Parés, 1954, n. 11, p. 59 [Sheet by Benet].

  • -Soldevila, C.: Cataluña. Sus hombres y sus obras. Barcelona, Aedos, 1955, p. 301.

  • -Cortés, Juan: ”Ramon Casas y la pintura”.  Destino. Barcelona, n. 1655, June 21, 1969, pp. 54-55, lám. p. 54.

  • -Maragall, J. A.: História de la Sala Parés. Barcelona, 1975 , lám. 51, p. 56.

  • -Cervera, J. Ph.: Modernismo: The Catalan Renaissance of the Arts. New York – London, Garland Publishing, Inc., 1976. A series Garland, pp. 80, 326.

  • -Fontbona, Francesc: El paisatgisme a Catalunya. Barcelona, Destino, 1979, p. 118.

  • -Pantorba, Bernardino de: Historia y crítica de las Exposiciones Nacionales de Bellas Artes celebradas en España. Chicharro, E. 2a.ed. Madrid, Jesús Ramón García-Rama, 1980 , p. 146.

  • -Ramon Casas. [Exhib. Cat. Barcelona, Palau de la Virreina, 1982-1983]. Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1982 , n. 24, p. 143, lám. p. 53.

  • -Homage to Barcelona. The City and Its Art 1888-1936. [Exhib. Cat. London, Hayward Gallery, 1985-1986]. London Arts Council of Great Britain, 1985, n. 19, p. 310, lám. p. 163.

  • -Mendoza, Cristina: “Modernista painting”. London 1985, pp. 149-167, cit. p. 156, fig. 168, lám. p. 163.

  • -Flaquer i Revaud, S. y Pagès i Gilibets, Mª. T.: Inventari d’artistes catalans que participaren als salons de Paris fins l’any 1914. Barcelona, Diputacio, Biblioteca de Catalunya, 1986, p. 149.

  • -Homenatge a Barcelona. La ciutat i les seves arts. 1888-1936. [Exhib. Cat]. Barcelona, 1987, n. 18, p. 131, lám. p. 163.

  • -Mendoza, Cristina y Eduardo: Barcelona Modernista. Barcelona, Planeta, 1989, p. 30.

  • -Alcolea Albero, A.: Ramón Casas. Sabadell, Ausa, 1990, p. 144.

  • -Mendoza, Cristina: “La pintura del Modernisme”. Barcelona 1990, vol. II, pp. 167-181, cit. p. 170.

  • -El Modernisme. [Exhib. Cat. Barcelona, Museu d’Art Modern, 1990-1991]. 2 vols., Barcelona, Olimpíada Cultural, 1990, n. 81, vol. II, p. 44, lám. p. 212.

  • -Bornay, E.: Aproximación a Ramon Casas a través de la figura femenina. Sabadell, Ausa, 1992, pp. 76, 80.

  • 1893. L’Europe des peintres. [Exhib. Cat. París, Musée d’Orsay]. París, Réunion des musées nationaux, 1993, n. 17, p. 98, lám. 99.

  • -Lord, Carmen Belen: Point and Counterpoint: Ramon Casas in Paris and Barcelona, 1866-1909. [Thesis]. Michigan University, Michigan, 1995, vol. 2, p. 403, fig. 123.

  • La pintura española del cambio de siglo en la Colección Carmen Thyssen-Bornemisza. Llorens, Tomàs. [Exhib. Cat. Zaragoza, Palacio de Sástago]. Zaragoza, Diputación de Zaragoza, 1998, n. 7, p. 50. [Sheet by José Luis Díez].

  • -Coll, I.: Ramon Casas. Una vida dedicada a l’art. Catàleg raonat de l’obra pictórica. Barcelona, El Centaure groc, 1999, n. 202, p. 313, lám.

  • -Mendoza, Cristina: “La pintura en la década de 1890”. Tusell, Javier [et al.]: El Modernismo catalán. Un entusiasmo. [Exhib. Cat.]. Madrid, Fundación Santander Central Hispano, 2000, pp. 57-65, cit. p. 61.

  • -Ramon Casas. El pintor del modernismo. [Exhib. Cat]. Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya – Madrid, Fundación Cultural Mapfre Vida, 2001, pp. 116, 266-268, lám. p. 117 [Sheet by Cristina Mendoza y Mercè Doñate].

  • -Coll, Isabel: Una vida dedicada al arte. Ramon Casas (1866-1932). Catálogo razonado. Murcia, De la Cierva Editores, 2002, n. 209, p. 223, lám. p. 222 [Sheet by Isabell Coll].

  • –Ternura y melodrama. Pintura de escenas familiares en la época de Sorolla. [Exhib. Cat. Valencia, Museo del Siglo XIX, 2002-2003]. Valencia, Generalitat Valenciana, 2002, p. 158, lám. p. 159 [Sheet by Carlos González Navarro].

  • -Mendoza, Cristina y Eduardo: Barcelona modernista. Barcelona, Seix Barral, 2003, n. 21, p. 51, lám. p. 50.

  • -Prelude to Spanish Modernism. Fortuny to Picasso. Mark Roglan (ed.) [Exhib. Cat.]. Albuquerque, The Albuquerque Museum, 2005, p. 268, lám. p. 269 [Sheet by Isabel Coll].

  • -Lord, Carmen Belen: “Bourgeois Life and the Representation of Women”.Cleveland/New York 2006-2007, pp. 114-119, cit. p. 117, fig. 3 p. 116.

  • Barcelona and Modernity: Picasso, Gaudí, Miró, Dalí. Robinson, William H.; Falgàs, Jordi y Lord, Carmen Belen (eds.). [Exhib. Cat. Cleveland, The Cleveland Museum of Art – New York, The Metropolitan Museum of Art, 2006-2007]. Cleveland, The Cleveland Museum of Art – New Haven & London, Yale University Press, 2006.

  • -De Gaudí a Picasso, Valencia, Institut Valencià d’Art Modern, 2010, p. 38, lám. p. 39.

  • -La tradición moderna en la Colección Carmen Thyssen. Monet, Picasso, Matisse, Miró, Málaga, Museo Carmen Thyssen Málaga, 2011, p. 68, lám. p. 69.

  • -Paisatges de llum, paisatges de somni. De Gauguin a Delvaux. Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza, Sant Feliu de Guíxols, Espai Carmen Thyssen, 2012,  p. 88, lám. p. 89. [Exhib. Cat.]

  • -Casas-Rusiñol. Dos visiones moderninstas, Málaga, Museo Carmen Thyssen Málaga, 2014, n. 23, p. 112, lám. p. 113, det. p. 62.[Exhib. Cat.]

  • -La rosa di fuoco. La Barcelona di Picaso e Gaudí, Ferrara, Palazzo dei Diamanti, 2015, n. 44, p. 68, lám.[Exhib. Cat.]

  • -Ramón Casas. La modernidad anhelada. Museu de Maricel, Sitges, CaixaForum Madrid, CaixaForum Palma, 2016, p. 189. [Exhib. Cat.]

  • -Escenarios. De Monet a Estes. De Trouville a Nueva York. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza. Museu Carmen Thyssen Andorra, 2017, p. 36-37.  [Exhib. Cat.] [Sheet by José Luis Díez]

  • -Impressionism and Spanish Art. Museum of Russian Impressionism &  Aurea Cultura i Art. Moscú. [Exhib. Cat. Museum of Russian Impressionism, curator: Francesc Fontbona], Moscú, 2019,  Cat.  12, p. 94-95 .

Expert report

Also known as La Tade (The Afternoon) or La Terraza (The Terrace), this splendid painting is one of the best examples of Ramón Casas interest in architectonic spaces such as patios, terraces and interiors filled by natural light. The influence of his friend Santiago Rusiñol (1861-1931), also undisputed authority in this Catalonian genre of painting, can be appreciated in this canvas.

Sent by the artist to the Exposición Internacional de Bellas Artes (Fine Arts International Exhibition) held in Madrid in 1982, together with the painting Revolviendo libros (Rummaging Books) and the portrait of EriSatie,  Interior al aire libre (Interior at Outdoors) was awarded third prize. The next year, it was also presented at the Paris Saloon with great success. The name given by the author to his painting seems contradictory, but it is really enlightening as to the plastic aims of the author.

In this painting the eldest sister of Ramón Casas, Montserrat Casas, and her husband Eduardo Nieto Algora, are portrayed sitting on the terrace in their Garcia Avenue house, they are round a pedestal table and drinking coffee engaged in alter-lunch conversation. The first afternoon’s light diffused by the canopy simply floods the terrace.

Belonging to the best period of the artist’s career, this canvas was painted when his style -shaped in Paris-was plentifully mature. Here, Casas unintentionally shows his very personal interpretation of a kind of irnpressionism very close to the descriptive rigor of drawing, combined with the purely pictorial effect of light in interiors, which al so evokes, accroding to the epoch critique, the art works of artists such as Degas and Whistler.

Indeed, besides the architecture and furniture that built up the image of the terrace, and some amazingly exquisite details such as the bird’s cage and the llowers in the crystal vase; Casas demonstrates his great mastery of using the light that fills the space, shown in the subtle transit from the semidarkness cast by the canopy to the luminosity of the background wall. All  these effects simply shroud the scene in a placid and intimate atmosphere that transmits the feeling of absolute calm.  Yet, also the idea of bursting in on the domestic privacy of this couple, who are engrossed in the peacefulness of their rest in a simple and diaphanous composition completely aloof of any contrivance.

As in all of Casas works, it is easy to perceive his fundamental formation as draftsman. His brushstrokes are as precise as pencillines when he has to depicts, through lineal and broken lines, architectural moldings or reflexes as in the pleats of his sister’s dress. This way he displays his ability to capture the most delicate nuances of light over figures and objects.

The suggestive terrace of this familiar house has been portrayed also in other Casas canvases such as En la terraza (In the Terrace) or Mi hermana en la terraza de la casa de Paseo de Garcia (My Sister at the Terrace of the House on Garcia Avenue). In all these paintings Casas displays the same aesthetic
purpose. Montserrat, his sister, appears as the protagonist in the mentioned paintings, but she was also his model on many other occasions, including splendid portraits that Casas painted at different periods of her life.

José Luis Díez