The torrent of Argentona

Ramón Martí i Alsina

Martí i Alsina, Ramón

1826, Barcelona - 1894, Barcelona

The torrent of Argentona, 1870-1880

© Colección Carmen Thyssen-Bornemisza

Signed lower right: "R. Martí y /Alsina"
Carmen Thyssen-Bornemisza Collection on loan to the Museo Carmen Thyssen Málaga.

Oil on canvas

70 x 142 cm

CTB.1997.46

Artwork history

  • Antiquaris Fair, Barcelona, Xarrié, 1994.

  • Manuel Mayoral Gallery, Barcelona, February 1996.

  • Carmen Thyssen-Bornemisza Collection.

1997 - 1998

El paisatgisme català del naturalisme al noucentisme en la Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza, Andorra, Sala d'Exposicions del Govern d'Andorra, n. 17, p. 70, lám. p. 71.

1998 - 1999

Masterworks from the Carmen Thyssen-Bornemisza Collection, Tokio, Tokyo Metropolitan Art Museum; Takaoka, Takaoka Art Museum; Nagoya, Matsuzaka Art Museum; Sendai, Miyagi Museum of Art, n. 24, p. 66.

1999

Aspectos de la tradición paisajística en la Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Málaga, Salas de Exposiciones del Palacio Episcopal, n. 64, p. 204.

2000

De Corot a Monet. Los orígenes de la pintura moderna en la Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Valencia, Museo del Siglo XIX, p. 44.

2003

El paisatge en la pintura catalana del canvi de segle (1870-1935). Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza, Manresa (Barcelona), Sala d'Exposicions del Centre Cultural el Casino, n. 1, p. 22, lám. p. 23.

2004

Pintura catalá do Naturalismo ao Noucentisme. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Santiago de Compostela, Fundación Caixa Galicia, n. 5, p. 44.

2004

Pintura catalana del Naturalismo al Noucentisme. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza, n. 1, p. 32, lám.

2005

Ramon Martí Alsina a Argentona, l'entorn familiar i el paisatge. Olis i dibuixos, Argentona, Museu del Càntir, n. 6, p. 56, lám. pp. 56-57.

2007

Pintura Catalana del Naturalismo al Noucentisme. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Oviedo, Sala de Exposiciones Banco Herrero, n. 1, p. 32, lám. p. 33.

2012

Paraísos y paisajes en la Colección Carmen Thyssen. De Brueghel a Gauguin, Málaga, Museo Carmen Thyssen Málaga, n. 24, p. 114, lám. p. 115.

  • El paisatgisme català; del naturalisme al noucentisme en la Col.lecció Carmen Thyssen-Bornemisza. Llorens Serra, Tomàs (ed.). [Exhib. Cat. Andorra, Sala d’Exposicions del Govern d’Andorra, 1997-1998]. Andorra, Ministeri de Cultura, 1997, n. 17, p. 70. [Sheet by Maria Teresa Guasch i Canals].

  • -Masterworks from the Carmen Thyssen-Bornemisza Collection, Tokyo, Tokyo Metropolitan Art Museum; Takaoka, Takaoka Art Museum; Nagoya, Matsuzaka Art Museum; Sendai, Miyagi Museum of Art, 1998, n. 24, p. 66.

  • Aspectos de la tradición paisajística en la Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Málaga, Salas de Exposiciones del Palacio Episcopal, 1999, n. 64, p. 204.

  • -De Corot a Monet. Los orígenes de la pintura moderna en la Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Valencia, Museo del Siglo XIX, 2000, p. 44.

  • -El paisatge en la pintura catalana del canvi de segle (1870-1935). Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza, Manresa (Barcelona), Sala d’Exposicions del Centre Cultural el Casino, 2003, n. 1, p. 22, lám. p. 23.

  • -Pintura catalá do Naturalismo ao Noucentisme. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Santiago de Compostela, Fundación Caixa Galicia, 2004, n. 5, p. 44.

  • -Pintura catalana del Naturalismo al Noucentisme. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza, 2004,n. 1, p. 32, lám.

  • -Ramon Martí Alsina a Argentona, l’entorn familiar i el paisatge. Olis i dibuixos, Argentona, Museu del Càntir, 2005, n. 6, p. 56, lám. pp. 56-57.

  • -Pintura Catalana del Naturalismo al Noucentisme. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Oviedo, Sala de Exposiciones Banco Herrero, 2007, n. 1, p. 32, lám. p. 33.

  • -Paraísos y paisajes en la Colección Carmen Thyssen. De Brueghel a Gauguin, Málaga, Museo Carmen Thyssen Málaga, 2012, n. 24, p. 114, lám. p. 115.

  • -Museo Carmen Thyssen Málaga. Colección. Catálogo razonado, Fundación Palacio de Villalón, Málaga, 2014. Pág. 314-315 (Sheet by María Teresa Guasch).

Expert report

Of several landscapes identified with the watercourse at Argentona and with a similar composition to this picture from the Carmen Thyssen Málaga Collection, two in particular stand out: one was included in the monographic exhibition held in Barcelona in 1941 (no. 115, Semir Collection) and the other was presented at the Sala Parés, Barcelona, at the end of January 1962 (no. 5). The three could be dated around the same period – particularly bearing in mind the rendering of the sky and the trees, as well as the date – which corresponds to the 1870s. The obvious balance between the precise outlines of the clouds and of the greenery, on the one hands and, on the other, the masterly interpretation of the movement of the wind and the hues appropriately chosen by the artist to represent the radiance of the landscape, all combine to date this painting exactly. Yet some of the brushstrokes around the path and the land to the left of the stream do not seem to be entirely consistent with the technique used in the rest of the painting. The size of the central figures in the composition indicates the scale of the landscape and its grandeur. The artist quite rightly used to say: “You need to know geometry to paint landscapes.”

Maria Teresa Guasch