Beach

Modest Urgell i Inglada

Urgell i Inglada, Modest

1839, Barcelona - 1919, Barcelona

Beach, n/d

© Colección Carmen Thyssen-Bornemisza

Signed lower right: "Urgell"
Carmen Thyssen-Bornemisza Collection on loan to the Museo Carmen Thyssen Málaga

Oil on canvas

97 x 158 cm

CTB.1995.37

Artwork history

  • Maragall Auctions, Barcelona, January 26, 1995. lot 124.

  • Carmen Thyssen-Bornemisza Collection.

1997 - 1998

El paisatgisme català del naturalisme al noucentisme en la Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza, Andorra, Sala d'Exposicions del Govern d'Andorra, n. 35, p. 106, lám. p. 107.

1999

Aspectos de la tradición paisajística en la Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Málaga, Salas de Exposiciones del Palacio Episcopal, n. 67, p. 210, lám. p. 211.

2003

El paisatge en la pintura catalana del canvi de segle (1870-1935). Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza, Manresa (Barcelona), Sala d'Exposicions del Centre Cultural el Casino, n. 6, p. 32, lám. p. 33.

2005

El mar en la pintura española. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Valencia, Sala de Exposiciones del Edificio del Reloj, Puerto de Valencia, n. 4, p. 40, lám. p. 41.

2007

Pintura Catalana del Naturalismo al Noucentisme. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Oviedo, Sala de Exposiciones Banco Herrero.

2013

Sisley, Kandinsky, Hopper. Col·lecció Carmen Thyssen, Sant Feliu de Guíxols, Espai Carmen Thyssen, p. 36, lám. p. 37.

2013 - 2014

Courbet, Van Gogh, Monet, Léger. Del paisaje naturalista a las vanguardias en la Colección Carmen Thyssen, Málaga, Museo Carmen Thyssen Málaga, 2013, n.10, p. 70, lám. p. 71.

  • -El paisatgisme català; del naturalisme al noucentisme en la Col.lecció Carmen Thyssen-Bornemisza. Llorens Serra, Tomàs (ed.). [Exhib. Cat. Andorra, Sala d’Exposicions del Govern d’Andorra, 1997-1998]. Andorra, Ministeri de Cultura, 1997, n. 35, p. 106. [Sheet by Tomàs Llorens].

  • -Aspectos de la tradición paisajística en la Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Málaga, Salas de Exposiciones del Palacio Episcopal, 1999, n. 67, p. 210, lám. p. 211.

  • El paisatge en la pintura catalana del canvi de segle (1870-1935). Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza, Manresa (Barcelona), Sala d’Exposicions del Centre Cultural el Casino, 2003, n. 6, p. 32, lám. p. 33.

  • -El mar en la pintura española. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, Valencia, Sala de Exposiciones del Edificio del Reloj, Puerto de Valencia, 2005, n. 4, p. 40, lám. p. 41.

  • -Pintura Catalana del Naturalismo al Noucentisme. Colección Carmen Thyssen-Bornemisza, 2007, Oviedo, Sala de Exposiciones Banco Herrero.

  • -Sisley, Kandinsky, Hopper. Col•lecció Carmen Thyssen, Sant Feliu de Guíxols, Espai Carmen Thyssen, 2013, p. 36, lám. p. 37. [Exhib. Cat.]

  • -Courbet, Van Gogh, Monet, Léger. Del paisaje naturalista a las vanguardias en la Colección Carmen Thyssen, Málaga, Museo Carmen Thyssen Málaga, 2013,  n.10, p. 70, lám. p. 71.

  • -Museo Carmen Thyssen Málaga. Colección. Catálogo razonado, Fundación Palacio de Villalón, Málaga, 2014. Pág. 358-359  [Sheet by Ficha Tomás Llorens].

Expert report

A pupil of Martí i Alsina’s, Urgell is generally considered a realist painter. His pictorial language evolved very little and he remained detached from the innovations which characterise the works of other artists of his generation. However, as regards themes, the Neo-Romantic inspiration of his canvases indicates a closeness in taste to modernism’s more spiritual side.

Monumental in proportions and meticulous in technique, Beach is a painting completely typical of Urgell. Standing out on an almost deserted beach are a fishing boat and a few figures of men engaged in some undistinguishable activity. The angle and the very low horizon allow us to see the sand and the stones of the empty beach in detail in the foreground. The winter light and wind beneath an immense sky, all of which are the painting’s main theme, are full of indefinite omens affecting seamen’s lives.

Tomàs Llorens